top of page

ההיסטוריה של ורסאצ'ה ושלי...

עודכן: 21 בפבר׳ 2020


כשאחותי הודיעה לי לפני למעלה מ-12 שנים שהיא מתחתנת, ידעתי מייד מה תהיה שמלת ההשראה שלי.

שמלת המשי של ורסאצ'ה, שלבשה ג'ניפר לופז לטקס פרסי הגראמי ה-42 בפברואר 2000. ירוקה ואקזוטית בהדפס של עלים טרופיים ודפוס במבוק, ומפתח נמוך מאוד בצוואר, בעוד מותניה של השמלה היו משובצים באבני ציטרין משובחות.

ולמה זכרתי את השמלה? כי זו היתה ההיכרות הראשונית שלי עם העיצובים של ורסאצ'ה.

כשהתחלתי לעבוד באופנה וסטיילינג, חזרתי אל בית האופנה הכל כך אהוב והתחלתי לחפש את ההיסטוריה שלו. עניין אותי לדעת מיהם ומאיפה הגיעו מעצבי העל האלו שהפכו לעל-זמניים.

בית האופנה ורסאצ'ה נוסד בשנת 1978 ע"י ג'יאני ורסאצ'ה, שהיה בן 32 באותו זמן, ושני אחיו: סנטו ודונטלה.

אמם הייתה תופרת וג'יאני שבילה זמן רב בילדותו בעזרה לאמו בתפירה, רכש מיומנויות שהביאו אותו לעסוק בעיצוב אופנה. מצבה הכלכלי של משפחתו לא היה טוב כשל משפחות מהן יצאו מעצבי אופנה אחרים בעלי שם עולמי בני תקופתו. גם העיירה בה גדל, רג'ו די קלבריה איטליה, סבלה מקשיים כלכליים קשים אחרי מלחמת העולם השנייה ולמרות כל זאת, החברה שייסד לימים ורסאצ'ה, נבנתה כולה בזכות עמלו והוערכה בשנת מותו בכמיליארד דולר.

בגיל 15 כבר עסק ג'יאני בציור של דגמי שמלות ובגדים שונים עבור אמו. הוא אמנם למד אדריכלות אבל בגיל 25 עבר למילאנו שם החל לעבוד דווקא כמעצב אופנה. באמצע שנות ה-70 גילו במילאנו את כשרונו של ורסאצ'ה שהיה מוכר בענף בשל עיצובם של סריגים שונים והוא התברג בחברת "ג'ני" היוקרתית לעיצוב טקסטילים. כאמור, 7 שנים מאוחר יותר, בזכות הצלחתו הרבה שם הוציא את קולקציית הביגוד הראשונה שלו לנשים.

ג'יאני ורסאצ'ה שהושפע רבות מהתרבות היוונית העתיקה בחר במפלצת היוונית, מדוזה לעיטור הלוגו של ורסאצ'ה. אם לא נימנמתן בשיעורי ההיסטוריה בכיתה, אתן כנראה זוכרות את הסיפור של מדוזה. היא היתה פעם אשה יפהפייה שנענשה בכך שנעשתה מכוערת. היא התעטרה בתסרוקת עשויית נחשים, ואם היו מביטים בה, היו מסתכנים בלהפוך לאבן. הלוגו של ורסאצ'ה הוא של מדוזה, אבל זו המקוללת, עם השיער היפה שלה. כמו במיתולוגיה, המטרה היא שכל מי שיביט בלבוש ורסאצ'ה שלך – יתאבן מהשתאות וקנאה.

בהיותו כל כך חזק, הוא אף נבחר להיות אחד מחמשת הלוגואים של המאה, יחד עם אלו של מרצדס, סובארו, BMW ולאקוסט.

סגנונו של ורסאצ'ה היה נועז ומקורי ועל אף שמבקרי האופנה ביקרו אותו לא פעם זכה להצלחה רבה במכירת עיצוביו לעשירי אירופה. השפעת סגנונות האמנות הקלאסיים בשילוב האמנות האוונגרדית של אמצע המאה ה-20 ניכרו בעיצוב התלבושות שלו. הוא גם נודע כמעצב שנהג לעצב את חלק מבגדיו על הדוגמניות עצמן ללא סקיצות מוקדמות.

בשנות ה-80 בנה ורסאצ'ה אחוזה מפוארת ליד אגם קומו באיטליה אשר הפכה לחלק מסמל הסטטוס של ורסאצ'ה. מולו ניצב בתקופה זו מתחרהו הגדול ג'ורג'יו ארמני אשר נהגו פעמים רבות להשוות בין השניים. ארמני, שהקים אימפריית אופנה משלו באותה התקופה, קו העיצוב שלו היה מעודן ושמרני הרבה יותר. מאוחר יותר בנה ורסאצ'ה אחוזה נוספת במיאמי פלורידה אליה עבר עם בן זוגו אנטוניו ד'אמיקו, דוגמן ומעצב אופנה גם הוא.

בבוקר 16 יולי 1997, כאשר חזר לביתו במיאמי, נרצח ורסאצ'ה ביריית אקדח על ידי אנדרו קונאנן , שהתאבד זמן קצר לאחר הרצח. קונאנן כנראה הכיר את ורסאצ'ה עוד קודם לכן והרקע לרצח לא ממש ברור. ההשערות הן שהמעצב נרצח בשל חובותיו למאפיה של קלבריה, שהשתמשה בו להלבין כספים, או בשל אהבה נכזבת.

ג'יאני היה "הראשון שהכיר את ערכו של הסלבריטי בשורה הראשונה, ואת הערך של דוגמנית העל, והעמיד את האופנה על פלטפורמת מדיה בינלאומית" כך אמרה עליו אנה וינטור, העורכת האגדית של ווג, ב -1997. "הוא התענג על תשומת הלב התקשורתית ושלט בה, וכולם הלכו בעקבותיו".

לאחר הירצחו המשיכו אחיו ואחותו לנהל את החברה, שמכירותיה רק גדלו מאז, ואחותו דונטלה ורסאצ'ה הפכה למעצבת הראשית של החברה.

ורסאצ'ה היה גם איש ברנז'ה המיודד עם סלבריטאים רבים בעולם מתחום התרבות והעסקים כגון אלטון ג'ון, ג'ון בון-ג'ובי, מדונה, קלאודיה שיפר ואף נודע כידיד קרוב של הנסיכה דיאנה. לאחר מותו הקדיש אלטון ג'ון לורסאצ'ה את האלבום "The Big Picture".

על המותג:

מאז היווסדו בשנת 1978 במילאנו, ורסאצ'ה הוא אחד מבתי האופנה המובילים בעולם עיצוב האופנה, סמל של מותרות איטלקי ברחבי העולם. המותג מעצב, מייצר, מפיץ ומוכר מוצרי אופנה וסגנון חיים, כולל הוט קוטור, פרט-א-פורטר, אביזרים, תכשיטים, שעונים, משקפי שמש, ניחוחות וריהוט ביתי, הנושאים את הלוגו הייחודי של מדוזה. קבוצת ורסאצ'ה מפיצה את מוצריה באמצעות רשת עולמית, הכוללת מעל 200 בוטיקים בערים העיקריות ולמעלה מ -1,500 סיטונאים ברחבי העולם.

דונטלה ורסאצ'ה, המנהלת האומנותית של ורסאצ'ה מאז 1997, מייצגת את המורשת שלה באמצעות עיצובים חזקים וחסרי פחד, "רואה בשמלה את הנשק של האישה", תוך שהיא פונה לקהל גלובלי חדש שממשיך לחזק את מעמדו של המותג בתרבות העכשווית. השורות הקדמיות שלה נוצצות עוד יותר מכפי שהיו בימי אחיה, והוליווד ממש מאוהבת בה.

בשנת 2000 הוסיף המותג לקולקציה את את ארמון ורסאצ'ה באוסטרליה, פרויקט המלונות הראשון שהוקם על ידי חברת אופנה, המספקת לתיירים ולמטיילים הזדמנות לחוות וליהנות מאורח החיים השלם של ורסאצ'ה. הארמון השני של ורסאצ'ה נבנה בדובאי ונפתח בשנת 2015. השלישי מתוכנן להיפתח במקאו, סין במהלך שנת 2018.

בספטמבר 2017 הקדישה דונטלה ורסאצ'ה את תצוגת הקיץ לזכרו של אחיה, והצליחה לקבץ את כל הסופר מודלס על מסלול אחד - תצוגה שהיתה לא פחות ממהממת, מרגשת ומדהימה!!!

הקשיבו למוזיקה והטקסט המלווה אותה:

אני מאוד אוהבת התצוגות של ורסאצ’ה: הן תמיד גרנדיוזיות, מלכותיות, בצבעים חיים ותוססים, הרבה זהב ויוקרה. למרות שלא כל אחת יכולה להרשות לעצמה לגעת בבגדים המופלאים הללו, שנדמה כאילו הם לא מן העולם הזה, מצליח המותג הזה תמיד לרתק אותי ולעניין אותי בכל פעם מחדש. אני מאוד מתחברת למוטו של דונטלה ורסאצ'ה הרואה את האופנה כמו מוזיקה, שמטרתה להרים ולשמח אנשים.

ואת?

הנה הצצה אל התצוגה האחרונה של חורף 2018/19:

יש לך שאלה? רוצה להתייעץ?

מוזמנת לפנות אליי באהבה❤️

מרב

115 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page